fbpx

Zwem test:

CSS

Vergelijkbare artikelen

CSS TEST

De eerste zwemtraining in alle trainingsschema’s van Optrimize is een CSS test. Aan de hand van deze test is het mogelijk om je Critical Swim Speed te berekenen. Dit is nodig om je zwem-trainingszones te bereken. 

Voor de test

Het is belangrijk dat je uitgerust aan de test begint (dus niet de dag na een zware training). Doe de test op een moment waarop het rustig is in het zwembad zodat je zo min mogelijk gehinderd kan worden door andere zwemmers. Het is noorzakelijk om over een horloge of klok te beschikken. De standaard CSS test begint met een 400 meter maar de Optrimize CSS test begint met een 200 meter omdat dit voor triathleten tot betere resultaten leidt.

Tijdens de test

Zorg voor een goede warming-up inclusief versnellingen.

Zwem gedurende 200 meter zo hard als je kunt. Probeer de inspanning zo goed mogelijk in te delen, zodat je op het einde (bijna) net zo hard gaat als in het begin en dat de tank op het einde helemaal leeg is.

Neem 5 minuten actief herstel (rustig zwemmen).

Zwem gedurende 400 m zo hard als je kunt. Probeer de inspanning zo goed mogelijk in te delen, zodat je op het einde (bijna) net zo hard gaat als in het begin en dat de tank op het einde helemaal leeg is.

Je kunt nu je 200 en 400 m tijden invullen op de pagina “Trainingszones berekenen” om je zones te berekenen.

De training “CSS test” in het trainingsschema van Optrimize bevat een gedetailleerdere beschrijving van de CSS test.

Na de test

Als het goed is weet je nu hoe snel je 200 m en 400 m kunt zwemmen. Voor een correcte berekening van je CSS moet je gemiddelde tempo over de 200 m hoger liggen dan over de 400 m. Als dit niet het geval is moet je de test opnieuw doen.

Zorg ervoor dat je regelmatig de CSS test doet zodat je trainingszones up-to-date blijven. De trainingsschema’s van Optrimize bevatten om de 8 weken tests om de trainingszones te berekenen.

Alternatieve test

Het is ook mogelijk om een 1500 m test i.p.v. een 200 en 400 m test te doen. Je Critical Swim Speed is namelijk het maximale tempo dat je 1500 meter vol kunt houden.

Vergelijkbare artikelen

Volg optrimize op social media

Blijf op de hoogte van de beste triathlon artikelen, tips & tricks

0
    0
    Winkelwagen
    Je winkelwagen is leegTerug naar website